tiistai 27. elokuuta 2013

Neulekerholaisia Haapsalussa ja Tallinnassa

Muutamia neulekerholaisia osallistuivat "Pitsimatkalle" Viroon. Tässä on lyhyesti reissusta.

23.8.2012 Perjantai
Lähdettiin matkaan Kajaanista. Innostus oli huomattavissa bussissa. Matkan varrella Länsisatamaan otimme mukaan lisää matkalaisia. Innokkaimmat käsitöiden harrastajat aloittivat heti bussiin istuessaan neulomisen tai virkkaamisen. Aikahan kuluu nopeammin, kun on hauskaa. Saavuimme Länsisatamaan 17:30 aikaan. Ihmettelimme bussissa kuinka parkkipaikalla lastattiin lavoittain alkoholia pakettiautoon. Taisi siinä autossa jouset valitella painon määrää. Astuimme laivaan ja matkalaiset jakautuivat hytteihinsä.

24.8.2013 Lauantai
Yö laivahytissä ei ollut kaikilla mukava. Muiden iloittelu ja huutelu oli häirinnyt nukkumista, mutta innokkaana kuitenkin odotettiin matkaa Haapsaluun. Matka Tallinnasta Haapsaluun sujui mukavasti.

Saapuessamme Haapsaluun pysähdyimme levähtämään paikalliseen ostoskeskukseen. Innokkaimmat löysivät ostoskeskuksessa olevan lankakaupan ja aloittivat lankaostoksensa. Lankakauppa sijaitsi 2. kerroksessa. Lankakaupasta löytyy jonkun verran vironvillaa, Novitan lankoja ja pieniä määriä muita lankamerkkejä. Hintataso osittain Suomen luokkaa. Ostoskeskuksessa myös kaksi ihanaa laukkukauppaa. Nahkaisia laukkuja edullisesti.

Kävimme haapsalulaisen oppaamme kanssa kaupunkikierroksella. Hän kertoi Valge Daam-festivaaleista ja siihen liittyvän tarinan. Kierroksen jälkeen kävimme Haapsalun Pitsimuseossa, joka oli avattuna vain meille. Pitsimuseossa oli esillä erilaisia Haapsalu huiveja ja malleja eri mallikerroista.

Pitsimuseossa kannattaa käydä katsomassa kuinka upeita Haapsalun huivit ovat.

Pitsimuseon esittelyn jälkeen hajaannuimme Haapsalussa pidettävään markkinakatu-tyyppiselle kävelykadulle. Tänne oli tullut erilaisia käsitöiden taitajia esittelemään ja myymään tuotteitansa. Oli neulottuja ja virkattuja töitä, lankoja, puutöitä, erilaisia korutöitä, vaatteita, takorautaa, keramiikkaa ja paljon muuta. Itse "sorruin" ostamaan yksiväristä vironvillaa ja rintaneulan.

Iltapäivällä siirryimme markkinakadulta bussin avulla hotellille syömään, levähtämään ja käyttämään kylpylän palveluja. Laivayön jälkeen nukahtamisessa ei ollut ongelmaa!

25.8.2013 Sunnuntai
Pitsipäivä. Aamiaisen ja huoneiden luovutuksen jälkeen suuntasimme uudelleen markkinakadulle ja seuraamaan pitsipäivän ohjelmaa. Ennen ohjelman alkua kävin toisen neulekerholaisen kanssa katsomassa käsityö/matkamuistomyymälää, joka ei ihan markkinakadun läheisyydessä ollut (noin puolessa välissä ostoskeskusta ja keskustaa). Kummasti vironvillaa tarttui mukaan. Kaupassa tapasimme myös muita pitsimatkalaisia, jotka kartuttivat käsityötarvikkeiden määrää. Kaupan pitäjä oli erittäin mukava nainen.

Ensimmäinen  ohjelmanumero pitsipäivillä oli uuden Haapsalu huivikirjan julkistamistilaisuus pitsimuseolla. Suosio oli suuri ja kävimme ostamassa kirjan sekä pyytämässä tekijöiltä nimikirjoitukset. Kirja on täynnä upeita malleja sekä hieman tietoa huivimallien suunnittelijasta.
Neulekerholainen osallistui Haapsalu huivin neulontakilpailuun. Kilpailussa jaettiin lankaa, puikot ja mallikerta, mikä tuli toteuttaa 1½ tunnissa. Neulekerholainen kertoi osallistumisensa jälkeen, että oli jännittänyt, mutta nauttinut kokemuksesta. Voittoa neulomiskilpailusta ei tullut, mutta suomalaista pitsin neulomistaitoa ja neulekerhoa vietiin eteenpäin erinomaisesti. Muistoksi neulekerholainen sai huivilankaa ja diplomin osallistumisesta. Yllätimme hänet vielä kuohuviinipullolla!

Ostosten tekeminen markkinakadulla ja siellä olevista liikkeistä oli helppoa. Itse löysin lankaa, helmiä ja -tarvikkeita, rintaneulan, pellavaisia laudeliinoja saunaan, kaksi puusta tehtyä puikkomittaa (siili ja lammas), pellavahuivin, pitsikirjoja... Minun ostokset eivät olleet suurimmasta päästä.

Lähdimme alkuillasta kohti Tallinnaan. Saavuimme 18:00 jälkeen hotellille, missä pääsimme levähtämään mahtavan päivän jälkeen.

26.8.2013 Maanantai
Viimeinen päivä Virossa. Aamupalan jälkeen lähdimme odotettuun Karnaluxiin.

Voi, kun olisi ollut päivä aikaa. Mikä tavaran määrä! Heti ovesta sisään tultaessa ei voi kuin ällistellä. Ensimmäisessä huoneessa oli esim. helmiä, nappeja ja puikkoja/koukkuja. Huoneita oli myös erilaisille nauhoille, ISO tila langoille, jne. Tämä yllä oleva kuva ei kata sitä lankojen määrää mitä siellä oli esillä. Langat oli järjestetty koostumuksen mukaan: puuvillat, sukkalangat, akryylit, erikoislangat, nypläykseen, virkkaukseen, Novitan, paksuja,... Hinnat oli laitettu esille kohtuu hyvin. Isolla A4:lla luki mitä kerä maksaa, jos ostaa 1-9 kappaletta ja alla jos ostaa enemmän kuin 10 kappaletta. Myös osassa oli laitettu paljonko maksaa kilo kyseistä lankaa. Huomioitavaa oli, että hinnoissa ei välttämättä ollut veroja (20%) (näin joissakin pienemmissä tuotteissa). Jos Karnaluxilla pystyisi maksamaan kortilla, olisi tämä lankahamsteri ostanut enemmän! Karnaluxilla oli suomalaisille kävijöille tarjous: jos ostit yli 80 eurolla, niin sait virolaisen Käsityö-lehden (kesänumero). Lehti lähti matkaan.

Karnaluxista lähdettiin kohti satamaa. Osa porukasta tipautettiin Sadamarkettiin ja osa Superalkoon. Itse menin Sadamarkettiin. Pääasiassa siellä myytiin vaatteita, asusteita ja laukkuja. Toisessa kerroksessa on lankakauppa, josta sorruin ostamaan lisää vironvillaa. Myyjä opastaa hyvin ja osaa suomea. Antoi jopa alennusta! Hinnat ei ollut sen kalliimmat kuin Haapsalussa.

Laivaan astuimme puolen päivän aikoihin. Nautimme laivan antimista ja vietimme hetken aikaa rentoutuen. Saavuimme Länsisatamaan 16:30 aikaan, josta lähdimme jatkamaan matkaa kohti kotia.

Tämä matkalainen oli kotona 00:30-1:30 välillä. Paljon en kelloa katsonut. Raahasin bussipysäkiltä kimpsut ja kampsut kotiin pimeää polkua ja hämärää tietä pitkin. Uni vei voiton ja ostoksien ihailu jäi seuraavaan päivään!

-Heidi K

ps. Haapsalussa ruokaileminen oli edullista. Esim. Sherwood siideri, Saku-olut ja juustolautanen kahdelle n. 12 euroa tai siideri+olut+2 pitsaa = n. 14 euroa. Palvelu hyvää.

pps. Tallinnassa hotellin läheisyydessä olevan ostoskeskuksen Hesen myyjä oli töykeä ja palvelu huonoa. Tosin hampurilaiset maistui samalle kuin Suomessa. Niin ja mausteita (ketsuppi, pippuri, suola jne) ei ollut missään esillä. Ehkä olisi pitänyt etsiä kunnon ruokaravintola, mutta väsymys painoi päälle.

pps. Kannattaa etsiä Virossa kirjakaupat ja kauppojen lehtihyllyt. Niistä löytää edullisesti lehtiä ja kirjoja! Peruskäsityölehtien hinnat Virossa ovat n. 3 luokkaa, kun Suomessa moisesta saa maksaa melkein 8-10 euroa! Kieli on tietysti eesti, mutta kuvat ja kaaviot auttaa.